Мої методичні доробки

Конспект уроку "Я у світі"

Навчальний проект (груповий)
Людина має творити добро
Мета: Створити в шкільній родині творчу, дієву атмосферу популяризації доброчинності; формувати в дітей ціннісне ставлення до власного життя, до інших людей, почуття чуйності, тактовності, здатності до співпереживання; розвивати вміння співчувати одне одному, говорити теплі слова; виховувати бажання жити у світі добра, розуміння своєї поведінки до всіх подій, які відбуваються у житті, заохочення до добрих вчинків і корисних справ; виховувати зерна доброти, людяності, справедливості, щирості людської душі, прагнути доброзичливої атмосфери в класі.
Формувати уміння вчитися: сприяти опануванню прийомів роботи самостійно та в групах, тренування уваги, зосередженості, запам’ятовування; навчити доводити роботу до кінця.
Формувати здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти й оперувати інформацією, удосконалювати вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися довідковою літературою.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Характеристика проекту: інформаційний, груповий, короткотривалий.
Стислий опис проекту: учні класу об’єднані у чотири групи; кожна група отримує завдання із енциклопедій, журналів, газет, мережі Інтернет, збирає інформацію, аналізує її і працює над своїм завданням.
І група "Журналісти"
Створює колаж "Дорогою добра"
ІІ група "Літератори"
Створює серце Доброти
ІІІ група "Поети"
Створює сенкани до "добрих слів"
ІV група "Читці"
Створює квітку добра
Зібрані матеріали діти оформлюють у вигляді інформаційно-ілюстративного матеріалу, створюють загальну папку "Людина має творити добро".
Обладнання: мультимедійний проектор; комп’ютер; тлумачний словник; Правила Доброти; макети пелюсток квіток; прислів’я про добро і зло; плакат із епіграфом до уроку.                                                    
  Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Любі діти!
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Він зимовий та цікавий
То ж гостей зібрав чимало.
Поверніться до гостей,
Усміхнімося і промовим
Добрий день!
Вам люди добрі!
Радо всі ми вас вітаємо
Щастя здоров’я і добра Вам бажаємо!
2. Гра "Усмішка по колу"
ІІ. Актуалізація опорних знань
*    Діти, який зараз у вас настрій?
*    Передайте вирази обличчя. Усміхніться, поділіться гарним настроєм з товаришем.
За виразами обличчя, я бачу, що у вас все гаразд, і загальний ваш настрій можна показати усмішкою. Я всім бажаю, щоб такий настрій зберігся до кінця уроку. Отож, беремо гарний настрій, посміхаємося один одному, мені, гостям і до справи.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
          - Про які людські чесноти ми говорили на попередніх уроках?
          - Кого вважають ввічливим?( Того, хто пристойно поводиться, є чемним. )
- Кого називають щедрим?( Людину, яка ділиться з іншими тим, що має.  )
- На домашнє завдання вам було підібрати прислів’я про щедрість та жадібність
(Зачитування учнями прислів’їв)
Що посієш, те й пожнеш.
На чужий коровай очей не поривай, а про свій дбай.
У скупого все по обіді.
За двома зайцями не женись, бо жодного не впіймаєш.
Скупий складає, а щедрий споживає.

ІV. Мотивація навчальної діяльності
Ви добро лиш творіть повсюди,
Хай теплом ваші повняться груди.
Ви викопайте й почистіть криницю,
Волю дайте, нагодуйте пташину.
Приголубте навіть дитину.
Бо людина в цьому світі
Лиш добро повинна творити.
Спробуйте прочитати тему уроку.

 Гра "Переставлянка"
має творити Людина добро.
Людина має творити добро.
 V. Повідомлення теми і мети
 - Отже, дітки, сьогодні  у нас незвичайний урок, а урок проект. На уроці ми поговоримо про доброту, будемо вчитися співчувати одне одному, говорити теплі слова, вивчимо правила доброти.
А девізом нашого уроку будуть слова видатного педагога Шалви Амонашвілі « Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають – Твори добро! »
Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять – Твори добро!
Незалежно від того, приймають твоє добро чи відкидають – Твори добро!
Незалежно від того, чим будуть платити тобі за добро: добром чи злом – Твори добро!
Твори добро і ні у кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра".
1. Вправа "Очікування"
- Діти, ознайомившись з темою уроку, чого ви очікуєте від нього? (цікавим, веселим, повчальним, виховним, пізнавальним, розвивальним)
- У мене теж є свої очікування: я хочу, щоб ви не тільки слухали на уроці, але й чули, не тільки дивилися, але й бачили, не просто думали, але й міркували, доводили свою думку, працювали дружно, удосконалювали вміння презентувати результати досліджень, розвивати почуття милосердя, доброти.
Наприкінці уроку з’ясуємо, здійснилися наші очікування.
                                      
                                          2. Чарівна хвилинка
- У мене є для вас казкова скринька, у ній знаходиться найцінніший скарб нашої планети.
Правда ж цікаво, що там? Хто з вас хоче побачити його, може зазирнути, нам обов’язково треба посміхнутися тому, кого ви бачите у скриньці. (Дзеркало)
- Ви, щойно посміхнулися найголовнішій людині на землі, самому собі. За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитина Ангела-охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною, в личко – щоб була красивою, в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу.
Коли людина робить добрі справи, ангел радіє, а коли злі – сумує, плаче, утрачає свої сили. Я бажаю, щоб ви робили тільки добрі справи, щоб вам ангел-охоронець радів і допомагав у скрутні хвилини.
- Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати: Що таке Добро? Доброта? Милосердя?
                                           3. Тлумачний словник   
Добро – це безкорислива допомога, за яку людина не чекає винагороди.
(Це корисна справа, вчинок).
Доброта – це один із виявів людської душі, те, що відрізняє людину від звіра
(чутливе, дружнє ставлення до людей, прагнення робити добро іншим).
Милосердя – співчуття, добре, співчутливе ставлення до кого-небудь.
4. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу
Бути добрим просто чи не просто
Не залежить доброта від зросту
Як людей любиш – пошануєш
Силу для добра в душі відчуєш
*  *  *
Ми прийшли у світ щоб жити
Всі на просторі земнім
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім
*  *  *
Бо життя – це справжнє диво,
Найцінніше над усе
Глянь довкола як красиво!
Сонечко тепло несе!
*  *  *

А навколо тебе люди,
Квіти, звірі і ліси,
Різні звуки чути всюди
І пташині голоси
*  *  *
З давніх-давен в народі так ведеться
Що милосердя Божою справою зветься
Сьогодні ми прислів’я пригадаємо
Ситуації життєві розіграємо
Бо доброта з віками не старіє
Доброта від холоду зігріє

5. Притча "Два погляди"
Ішли зі школи хлопчик та дівчинка. Дівчинка отримала гарні оцінки. У неї був чудовий настрій. Хлопчик сьогодні був засмучений. Раптом вони зупинилися перед калюжею і подивилися у неї. Хлопчик побачив брудну воду, а дівчинка відображення неба і сонця. Чому вони побачили різне?
* Різні характери, настрій, душі різні, можливо хлопчику залетіла у серце крижинка з Крижаного палацу, він потребує допомоги!
* Як звали дітей? (Кай Герда).
Допоможемо друзям, адже людина повинна робити добро не чекаючи винагороди.
6. Асоціації "У Крижаному палаці". (ілюстрація)
* З якими казковими героями асоціюється безсердечність? (Снігова королева)
Адже зло теж не спить. Хоч воно й ліниве прокидається значно пізніше за добро, але все ж встигає порозкидати своє крижане насіння.
Снігова Королева Жорстокість Крижаний палац Злість Лінь
7. Інсценізація "Снігова Королева"
Я – Жорстокість! Закликаю вас давати всім здачу, нікому не допомагати, ламати гілки на деревах, руйнувати гнізда птахів. Ну хіба ж це не цікаві заняття?
Я – Лінь! Прошу вас нічого не робити. Прошу, не допомагайте рідним, друзям, не вчіться! Краще поніжтесь, не трудіться. Дружіть зі мною!
Я – Злість! Заклинаю нікому нічого не пробачати, чорну злість, як камінець, в собі носити.

Вправа займи свою позицію
* Діти, ви згодні дружити зі злом? В якому палаці ви хотіли б жити? "Крижаному чи Доброму" Чому?
Вправа (гра) дерево рішень
Які чесноти ви поселили б у Доброму палаці. Прийміть своє рішення (вдячність, привітність, турбота і ласка, чесність, відданість, старанність, уміння прощати, толерантність)

8. Вправа "Антоніми"
До класу залетіла сніжинка з Крижаного палацу, на ній записані холодні, крижані слова – негативні якості людини, необхідно їх зігріти, перетворити на теплі, позитивні якості
Злість – доброта
Жадібність – щедрість 
Скритність – відкритість 
Брехливість – правдивість 
Жорстокість – милосердя 
Тільки людина здатна мислити, співчувати, мріяти. Адже тільки людина починається з добра до інших людей і до всього оточуючого. У житті людина робить різні справи: добрі та не зовсім, погані та просто жахливі. Зазвичай вона бажає іншим добра. Та інколи забуває про всім зрозумілу пересторогу (істину): чини добро – остерігайся зла. Ви любите свою країну, і будете робити все, щоб дійсно їй щастило. Я в це вірю, на це сподіваються ваші батьки.

VІ. Робота над проектом
                       У нас з вами не просто урок "Я у світі", а
     навчальний проект
        "Людина повинна творити добро"
Що таке проект – це сукупність завдань для учнів, проблеми, які потрібно вирішити, пошук способів їх вирішення, організація форм взаємодії учнів з учителем і один з одним, а також, аналіз отриманого результату.
Робота над проектом – це творча праця учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Клас поділений на 4 групи. Кожна група отримала завдання, вела пошукову роботу і підготувала звіт.



Презентація І групи "Журналісти"
Колаж "Дорогою добра".
Діти демонструють свій колаж: на аркуші ватману розміщено "Пам’ятку добрих і корисних справ" і пам’ятку "Щодня спробуй", також записано добрі справи, що діти робили протягом тижня разом з фотографіями цих справ.

Пам’ятка добрих справ.
1. Завжди дотримуй свого слова.
2. Перед виконанням справи – подумай.
3. Не будь самовпевненим.
4. Не лінуйся.
5. Виконуй справу із задоволенням.
6. Ніколи не вимагай винагороди.
7. Виконуй все вчасно.
8. Допомагай людям сам, не чекай доки люди тебе проситимуть.
9. Завжди виконуй тільки добрі справи.
Пам’ятка "Щодня спробуй"
1. Допомагати близьким по господарству.
2. Берегти й охороняти рідну природу.
3. Щанувати працю інших людей.
4. Бути вихованою та стриманою дитино.
5. Добре вчитися, багато читати.
6. Слухати батьків.
7. Ділитися тим, що в тебе є.
8. Не ображати інших, захищати слабших.
9. Допомагати друзям у біді.
Я журналіст газети «Мрія». Дайте відповідь на таке питання:
1. Що таке доброта?
Доброта – це  взаєморозуміння, любов до людей, це вміння дружити, співчувати, робити хороші вчинки, підтримувати у важку хвилину, це – ввічливість, щирість, дружність, вміння ділитися, допомагати один одному, не ображати інших, бути чемним, коли хочеться робити щось добре, коли один одному допомагають, коли людина співчуває і любить, коли людина небайдужа до горя інших.



Я журналіст газети «Щедрість». Хочу спитати:
2. На що схожа доброта?
Доброта схожа на добрих людей, на любов, на людину з чистим серцем, на хлопчика Помагай, на щастя, на маму, на життя, на серце, на щиру людину, на веселку, на сонце, на яскраву квітку, на голубе небо.
Я журналіст газети «Довіра» Дайте відповідь на таке питання:
3. Які людські чесноти Ви віднесли б до доброти?
Співчуття, любов, доброзичливість, безкорисливість, справедливість, щирість, щедрість, чесність, милосердя, вдячність, привітність, турбота ласка, великодушність, благодійність, уміння прощати, терпеливість, працелюбність, старанність, повага, відданість, толерантність, допомога, підтримка, порада.
Я журналіст газети «Щирість»
4. У чому виражається доброта?
Доброта виражається в допомозі близьким і чужим людям, у щирій турботі про когось, у готовності завжди прийти на допомогу, у хорошому ставленні до оточуючих людей, в умінні творити добро, у співчутті один одному, у добрих справах, в умінні працювати, у дружньому ставленні до навколишнього світу, тварин і рослин, в хорошому вихованні людини, в любові до ближнього, до рідного краю, бажанні захищати свою Батьківщину, не бути байдужим до навколишнього.
Я журналіст газети «Чуйність»
5. Хто повинен творити добро?
Добро повинні творити всі люди, дівчата і хлопчики, я, кожна людина, кожна людина, чоловік, жінка, близькі люди, родина, друзі, ми.
Я журналіст газети «Відвертість»
6. Які добрі вчинки робиш ти?
Допомагаю усім у своїй родині, доглядаю за кімнатними квітами, стареньким і старим людям поступаю місце в громадському транспорті, допомагаю птахам взимку, вішаю годівнички, прибираю вдома, допомагаю мамі, захищаю тих, кого ображають, не ображаю однокласників, слідкую за порядком в класі, вдома виконую домашні завдання.
1. Перегляд казки «Вовк і Кіт»
2. Казка "Вовк і Кіт" інсценізація с. 78.
- Продовжіть твердження
* Ніхто не має право принижувати і ображати іншого!
* Кожен має право захистити, допомогти, поділитися!
Буває, ростуть в одному серці добро зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи чинять хороші й погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини, яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці. Якщо добре, то вона буде вчитися творити добро. Заплющіть очі й спробуйте визначити: яке насіння у своєму серці ви б хотіли виростити?


Презентація ІІ групи "Літератори"
Створює серце доброти
По черзі називають риси: щирість, відвертість, людяність, терпимість, великодушність, порядність, благородство, милосердя. (на сердечках викладають і віддають).
Я б хотіла виростити у своєму серці: щирість
1 учень Ми можемо творити добро власноруч. Ми творці добра на всій землі. Зараз ми створимо велике серце доброти, вклавши в нього зі своїх сердець часточку добра.
Я віддаю благородство у серце доброти
Я б хотів виростити у своєму серці: відвертість

2 учень Роби добро, мені казала мати, -
І чисту совість не віддай за шмати
Благословенний мамин заповіт.
Ніхто в мені не може поламати! (Я віддаю у серце Доброти сердечко поваги, вдячності та шани батькам.)
Я б хотів виростити у своєму серці: людяність
3 учень Співчуваю, серцем співчуваю я чужому горю і біді,
Руку допомоги простягаю всім, хто потребує на путі.
(Візьміть моє сердечко співчуття і допомоги у серце Добра.)
Я б хотіла виростити у своєму серці: терпимість
4 учень Не лінуйтесь робити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора, стане вам на шляху земному.
Ви з любов’ю живіть юних літ
Будьте чуйним, веселим і добрим!
(Сердечко миру і злагоди я вкладаю у серце Доброти.)
Я б хотіла виростити у своєму серці: великодушність
5 учень Любов на світі не одна.
Вона земна і незамінна.
Вона, як сонце, як зоря,
Завжди горить і не згора.
(Я віддаю до серця Доброти сердечко любові.)
Я б хотіла виростити у своєму серці: порядність
6 учень Якщо поруч є людина
Що в тяжку, негожу днину
Допоможе і розрадить,
Прихистить і щось порадить,
Тоді в хаті оберіг,
Запашний лежить пиріг
Й паляниця на столі,
Мир і спокій на землі.
(Я дарую серце підтримки у серце Доброти.)
Хвилина релаксації
- А тепер поверніться один до одного, торкніться долонями свого сусіда, усміхніться один одному і подаруйте чудовий настрій.
- Коли ми даруємо добрі слова, тепло своїх долонь іншим, нам також стає добре, тепло і затишно на душі.

Фізкультпауза Гра "Комплімент".
Пісня "Промінчик доброти"
"Коли я скажу комплімент, ви маєте сплеснути, а якщо ні – присісти".
- Які в тебе красиві очі!
- Які в тебе великі вушка!
- Які в тебе охайні зошити!
- Ти крикливий, як півник!
- Який в тебе довгий ніс!
- Ти струнка як берізка!
- Ти співаєш, як кізонька!
- Яке в тебе гарне волосся!
- Яка в тебе красива зачіска!
- Яка в тебе красива спідничка!
- Ти маєш гарний голос!
- Які в тебе гарні туфлі!

Асоціації "У Палаці Добра"
Допоможемо героям і пояснимо значення слів доброта, милосердя, любов; зігріємо серце Снігової Королеви

Презентація ІІІ групи "Поети"
 Створює сенкани до добрих слів
Я – Любов, в серці живу
І сім’ю від біди стережу,
Я необхідна всім
Бо несу затишок і мир

Я – Доброта
Доброта – це світлий дар.
Людям ти його віддай.
До дорослих добрим будь
І малечу не забудь.

Я – Милосердя – і жаль мені всіх
Хочеться всіх пожаліти і зігріти
І щоб ніхто не зміг захворіти.
Сенкан – це вірш із п’яти рядків.
1.     Іменник
2.     Два прикметники
3.     Три дієслова
4.     Фраза, прислів’я із чотирьох слів
5.     Синонім до першого

1) 1 Добро
2 Щире, світле
3 Радує, допомагає, веселить
4 За добро добром платять
5 Співчуття


2) 1 Доброта
2 Щедра, взаємна
3 Допомагає, надихає, окрилює
4 Місток до серця людини
5 Милосердя


3) 1 Милосердя
2 Добре, співчутливе
3 Підтримує, співчуває, втішає
4 Здатність відгукнутися на біль
5 Жалість (милість)


4) 1 Співчуття
2 Світле, Душевне
3 Зігріває, огортає, радує
4 Допомагає любити одне одного
5 Людяність



Я – доброта людська.
Невже мене забуто?
Я мир несу і радість у серця.
Тож не впускайте в душі злу отруту,
Бо зло лиш зло породжує
все більше, без кінця.
*  *  *
Впусти мене в думки і в душу,
Я принесу вам спокій і тепло.
Крижинки зла розтоплювать я мушу
Щоби незгод між вами не було.
*  *  *
Наповніть душу ніжністю й теплом
Добром, любов’ю, мудрістю зрійте!
Я вірю: разом ми багато зможемо
І зло на світі переможемо.
*  *  *
Все із доброго чи злого
Починається з малого
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка
Хліб – з маленької зернинки
Дощ – із чистої краплини.
*  *  *
Добро творити на Землі
Людині лиш дано
І навіть діточки малі
Всі знають це давно
*  *  *
Краса і море доброти
Оточує нас всіх
Подібним будь до Сонця ти
Щоб зазвучав твій сміх.
*  *  *
Щоб ти освітлював всім шлях
Як сонце з висоти
Хай сяє усмішка в очах.
Будь завжди добрим ти.
*  *  *
Люби усіх довкола,
Удома і у школі.
І ця любов із неба
Повернеться до тебе.




- Виходять діти з пелюстками квітів. На кожній пелюстці написано Правило Доброти


Презентація IV групи "Читці"
             Утворюють квітку доброти
1.       Постав себе на місце іншого.
2.       Зрозумій і виконай його бажання.
3.       Вибачай помилки іншим.
4.       Принось іншому радість.
5.       Допомагай слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.
6.       Жалій інших.
7.       Роби добро для близьких і друзів.
8.       Люби людей – знайомих і незнайомих.
9.       Роби добрі справи просто так, з гарних спонукань.
10.    Закликай оточуючих творити добро.
11.    Подивись навколо: хто потребує поради, доброго слова, співчуття, допомоги?

Робота у парах
(Утворити квітку Добра)

Вправа "Як вчините, якщо…"

Тестування
1) Плаче дівчинка
а) скажете лагідне слово;
б) запитаєте, чому плаче;
в) пройдете мимо.


2) Старший хлопчик ображає молодшого
а) обороните (заступитесь);
б) будете спостерігати;
в) пройдете мимо, ніби не помітили.


3) Маленький котик сидить високо на дереві, нявчить і не може злізти:
а) пройдете мимо;
б) полізете на дерево знімати котика;
в) покличете на допомогу дорослих.


- Вправа-звіт "Годинник добра".
- Діти, а чи робите ви добрі справи у своєму житті?


Робота в групах
І група: Гра "Шифрувальники"
Пронумеруйте букви алфавіту за порядком їх розташування. Користуючись шифром, запишіть вислів.
с
22
т
23
е
7
р
21
е
7
ж
9
и
11
с
22
я
33











з
10
л
16
о
19
г
4
о
19















ч
27
и
11
н
18
и
11
















д
6
о
19
б
2
р
21
о
19





(Стережися злого, чини добро)

ІІ група: "Магічний квадрат"
(Знайти у клітинках кросворда назви кращих людських рис)

Д
О
Б
Р
Щ
Е
Д
В
А
Т
О
О
В
Р
В
Ь
Ч

Ь
И
І
І
Т
Е

Ц
Т
С
Ч
С
С
Ь
А
І
Т
Л
І
Н
Т
Р
С
Ь
И
В
І
С
П
Т
Ь

(Доброта, ввічливість, щедрість, працьовитість, чесність)



ІІІ група: "Знайди слово"
Виконати дії і відгадати одну з рис доброї людини


Мо – о + ил + оде – д – е + сеж – ж + ру – у  + ді – і + я
(Милосердя)

ІVгрупа: "З’єднати частини прислів’я"

1. Хто людям добра бажає,
надійніше кам’яного мосту.
2. Доброму скрізь
а лихо ще довше.
3. Не одежа красить людину,
той і собі має.
4. Добре роби,
людей.
5. Добро довго пам’ятається,
добре.
6. Світ не без добрих
добре й буде.
7. Добрий чоловік –
а добрі діла.

Вправа "Коло добра"

(Мета – створити позитивну психологічну атмосферу)
- Добро, – це насамперед, щастя усіх людей. Здавна на землі цінували праведне життя – життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро помножує добро. Не давайте злу перебороти добро! Щоб люди вас поважали, приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставились до тебе.
Милосердя, доброта завжди були відмінною якістю нашого народу. Давайте візьмемось за руки в групах, відшукаємо тепло долонь, добро, яке випромінює кожен із нас.

Вправа "Добра людина повинна…"
Умови гри. Якщо людина повинна робити те, що називає вчитель, діти плескають в долоні, якщо ні, то нічого не роблять.
*    Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
*    Галасувати, якщо хтось відпочиває.
*    Шанувати працю інших людей.
*    Сваритися.
*    Поступатися місцем в транспорті.
*    Вихвалятися, обманювати.
*    Допомагати батькам.
*    Співчувати другові, якщо в нього щось трапилось.
*    Захищати слабшого.
*    Рушити мурашник в лісі.
*    Радіти успіхам інших.

Традиції народу
Гарна звичка – піклуватися про інших. В українських родинах дітей завжди вчили, що кожна людина невіддільна від близьких, від свого роду, сусідів, народу.
В Україні здавна існувала традиція: дівчинка-сирота вплітала в коси блакитні стрічки. Кожен, хто мав совість, вважав за свій обов’язок допомогти такій дитині, а також бідним, убогим людям, і тим, з ким трапилось лихо.
Ця діяльність людей називається злиттям двох слів: добро і чинити.
Так, це слово – доброчинність.
І в найбільшому горі і в найменшій печалі люди цінують співчуття, коли воно щире.
Тому пригадаємо ще один з законів людяності "Чужого горя не буває.
" Гра "Цікаві приклади"
Діти! Розв’яжіть приклади зі слів – якості, у корені яких у прямому, або переносному розумінні розкладене поняття добра:
1.     Доброта + серце = добросердечність
2.     Доброта + душа = добродушність
3.     Доброта + порядність = добропорядність
4.     Доброта + зичити = доброзичливість
5.     Доброта + сусіди = добросусідство
6.     Доброта + совість = добросовісність
7.     Доброта + діяти = добродійність

"Довідкове бюро"
Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим. Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердечність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину – це повинно бути у характері кожної людини. Ось ми і підійшли до серйозної  розмови про людські відносини, основою яких є добро і доброта.


До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі,
І кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь
Ти друже, мусиш знати їх,
Запам’ятать не важко –
Маленькі ключики твої –
"Спасибі" і "Будь ласка".




Рефлексія
"Коло добрих слів"
Діти передають серденько називають чарівні слова.
Будь ласка, спасибі, будь те здорові,
Слова необхідні й корисні у мові
Приємно їх чути і в школі, і в дома
Від мами, учителя, просто знайомих.
Тож частіше, їх, друзі вживайте
Даруйте сміливіше радісний настрій
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів "Добрий ранок" "Вітаю" і "Здрастуй"

VІІ. Підсумок уроку
- Діти, що ми сьогодні намагались довести собі і нашим гостям7 (вчимося жити добрими людьми і робити добрі справи)
*      А зараз складемо вірш про те, яким треба бути в житті, бо всі ми з вами прийшли у цей світ для добра
(акцентую увагу дітей на чеснотах, розвивати почуття рими, збагачувати словниковий запас, завершити урок на позитивній емоційній ноті)



Щедро ллє проміння сонця
У твоє й моє… (віконце)
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям… (дарували)

Й де б ми в світі не були,
Щоб завжди любов… (несли)
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім… (було)

В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й… (доброти)
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і… (сильним)

Вчися правдою прожити
Теплим словом вмій… (зігріти)
Вчись завжди допомагати
І людині… (співчувати)

І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко… (світити)
І в душі завжди неси
Теплий промінь… (доброти)



Вправа «Мікрофон»
Мені було цікаво…
Я сьогодні зрозумів…
Я б хотів стати…
Якби я була Феєю Доброти…
Якби я був добрим чарівником…
Наш урок мене надихнув…
Я навчився…
Я не вмів, а тепер  вмію…

VІІІ. Домашнє завдання
Скласти прислів̕ я про добро.
Гра "Хвости"
Добре діло твори… (сміло)
Перший крок до добра – не роби… (зла)
Доброму скрізь… (добре)
Тепле слово і у мороз… (зігріє)
Слово – ключ, залізні ворота… (відкриває)
Добре слово дім будує, а зле… (руйнує)
Раз добром нагріте серце вік не… (прохолоне)
Добрі вісті не лежать на… (місці)
Хто людям добра бажає, той і собі… (має)
Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й… (сподівайся)



Казка "Вовк і Кіт"
Ведуча Якось мисливці навесні
Уполювать рішили вовка
Зібрались дружно на селі
Юрбою гомінкою
І в ліс разом подались
Переполоху навели, всіх звірів в лісі вщент перелякали
А вовк, той бідний взагалі
В лісі місця сховатись не знайшов
Втікав із лісу навпростець
І думаючи, що вже кінець
Повз села біжучи із сил останніх
Кота знайомого зустрів
В умі надія промайнула,
А з вуст така ось річ, озвучена була
О, брате, Котику рідненький,
Чи в цьому милому селі,
Не знайшовся б хтось добрий,
Щоб в цю хвилину грізною мені
Сховатись допоміг в селі
Ведуча Почувши в адрес свій
Слова хвалебні
Піднявши хвіст,
Підвівши брови
Кіт відчувши важність і ціну свою
В бік вовка повів бесіду таку
Кіт Село у нас і правда чарівне
Садами буйне, хатами мальовниче
Працьовитими людьми багате
Про це кожен може тут сказати
Але, щоб допомоги попросити,
Чи зміг в житті своєму ти зробити
Хоч би для когось у селі
Щоб про себе згадку добру залишити.
Вовк Пам’ятаю, якось улітку на зорі
Погнали пасти стадо вівчарі
Дивлячись на справу цю із лісу
Побачив я, що одна вівця залишилась
І відстала від основного стада
Жаль серце охопив моє,
І взявши це, молоде ягня,
Відніс його я чесно в руки пастуха Петра.
Кіт  Добра справа, варта похвали!
Вовк Знаю, ще коваля Дмитра
З його гусьми якось я мав справу
Ненароком, купаючись в ставку,
Побачив я, що злі собаки
Загнали в очерет гуску-бідолаху
То я вже не скупивсь.
Намнув їм там боки
І визволив пернату із біди.
Кіт  От молодець!
Ти добрий норов маєш.
Вовк Семена-діда, знаю я
Того року, рябе його теля
До лісу подалося
І блукаючи по ньому цілий день
Заночувало, і саме мені і довелося
Дурне теля до ранку стерегти,
А так лякаючи розправою його
В село до діда в хлів загнати
Ведуча Кіт лапою потилицю почухав
Вік прожив, а від вовків
Справ таких не чув
Подумав, вусами покрутив і мовив:
Кіт О, вовче, сіромахо-брате!
Почувши вчинки добрі я твої
Відповідально можу тут сказати,
Що кожен радий в селі тобі.
Ведуча Хоч і дивною котові вовча бесіда здалася
Але подавшись сірий до села
Знайшов там захист і,
І саме добрії діла
Його від кулі вражої й мисливської рушниці
Тут зберегли і дарували многії літа.


Симканинець Ольга Юріївна

Немає коментарів:

Дописати коментар